DNV-gekeurde lierframes geproduceerd door Elzinga Machinefabriek
Het lierframe op de foto ziet er op het eerste oog niet heel bijzonder uit. Toch gaat er echter veel werk aan vooraf voordat het frame op de juiste plek staat; het moet namelijk van de opdrachtgever DNV GL-gekeurd zijn. Bij Elzinga Machinefabriek kunnen we voldoen aan deze eisen.
Reden DNV-keur
Om voor zeecontainers en offshore containers op het gebied van veiligheid en kwaliteit te voldoen aan een standaard is de norm DNV GL 2.7-1 bedacht. Dit is een samenvoeging van de destijds verschillende normen op zee. Wanneer een product aan deze eis voldoet, kan men met zekerheid stellen dat het product zijn taak kan volbrengen. Ook na jaren blootgesteld zijn aan het klimaat op zee.
Diverse controles en tests
Om een DNV GL-goedgekeurd product te leveren moet Elzinga Machinefabriek kunnen bewijzen dat ze dit kunnen en mogen produceren. Dit gebeurt door middel van het testen van materiaal en het laten controleren van de juiste papieren. Wanneer DNV GL dit schriftelijk heeft goedgekeurd, gaat de productie van start. Het voortraject van dit speciale frame duurt daarom langer dan normaal.
De bouw van het frame
De volgende stap in het proces is de bouw van het frame. Tijdens de bouw moet wederom worden voldaan aan verschillende eisen en stappen. Zodra de bouw van het frame is voltooid, wordt opnieuw een toetsing uitgevoerd door de keuringsinstantie. Er wordt dan onder andere een zogenoemde ‘drop test’ gedaan. Het frame wordt dan van een bepaalde hoogte los gelaten en valt onder een hoek (zo ongunstig mogelijk) op de vloer. Om te kijken of het frame de klap zonder ‘kleerscheuren’ is doorgekomen, wordt hierna een MPI onderzoek gedaan.
Na goedkeuring van al deze testen wordt het lierframe naar locatie getransporteerd. Hier wordt het nogmaals gekeurd, maar dit maal wordt gekeken naar de lier in plaats van het frame. Deze keuring wordt uitgevoerd door onze collega’s van Hijsspecialist.
Acht frames geproduceerd
Onlangs heeft Elzinga Machinefabriek acht van deze frames geproduceerd en afgeleverd bij een opdrachtgever in de Eemshaven. De afgeleverde frames worden ingezet op een windmolenplatform op zee en trekken hier diverse kabels vanaf de zeebodem omhoog tot in de mast van de windmolen.